Suzanne tipt: boeken over duurzaamheid voor kinderen

Gepubliceerd op: 2 mei 2023 15:32

suzanne tipt

Is jouw kind een echte boekenwurm? Of ben je blij met elke bladzijde die wordt gelezen? Ik geef je tips! Dit keer over duurzaamheid en ‘Mei Plasticvrij’.

Wil je met je kind praten over het klimaat? Pak er een boek bij dat uitlegt hoe klimaatverandering werkt. Of lees samen de praktische tips, zodat je kind leert hoe je zelf een bijdrage kunt leveren.
Hoe pak je dat aan met zo’n boek? Een informatieboek lees je meestal niet van kaft tot kaft. Je zoekt er bijvoorbeeld informatie in op voor een schoolopdracht. Als je in een encyclopedie-achtig boek kijkt, leest je kind alleen over de dieren, sporten et cetera die hij leuk vindt.

Een leuke werkvorm die ik op scholen gebruik is ‘Welke is niet waar?’ Ik pak een informatieboek en haal er drie weetjes uit. Eén weetje verander ik zo dat die niet waar is. De klas mag raden wat niet klopt. Dit kun je thuis ook met je kind doen. Eerst bereid jij als ouder iets voor. Je bedenkt drie weetjes en laat je kind raden wat niet klopt. Je laat in het boek zien waar het stond. En daarna vraag je je kind om hetzelfde te doen. Dit is meteen een leuke spreekbeurttip én een tip voor kinderen die niet graag lezen. Je maakt er een spelletje van en dwingt je kind niet om een heel boek uit te lezen.

Voorbeeld van Welke is niet waar bij het boek Samen plastic de baas

1. Kraanwater is 500 keer goedkoper dan flessenwater

2. 90% van alle zeevogels heeft plastic in de maag

3. Mensen hebben gemiddeld 41 ongedragen kledingstukken in
hun kast liggen

Welke is niet waar? Nou, dat is nummer drie. Het is zelfs nog erger: mensen hebben gemiddeld 57 ongedragen kledingstukken.

Informatieve kinderboeken

Er zijn in de Bibliotheek heel veel boeken over klimaat, milieu en plastic. Wat dacht je van Dit was de plastictijd? Dit boek heeft een heel originele invalshoek. Het beschrijft vanuit de toekomst dat het plasticprobleem gelukkig achter ons ligt. Het vertelt vanuit het jaar 2132 wat jonge helden hebben gedaan om de plastictijd (de tijd waarin wij nu leven dus) aan te pakken.
Onze toekomst is nu! gaat over Greta Thunberg. Over hoe ze alleen begon met demonstreren en een bekend klimaatactiviste werd. Hoe veranderde ze het leven van haar ouders en haar zusje? Wat betekent het voor haar om altijd met de trein of de boot te reizen in plaats van met het vliegtuig? En wat kunnen kinderen zelf doen om verschil te maken? Nog meer aanraders in dit thema:

Klimaat voor jonge kinderen?

Kun je met jonge kinderen al over klimaat praten? Met een boek als Scheten uit de schoorsteen van Marc ter Horst zeker. Het boek is grappig, luchtig en gaat tegelijk serieus over klimaatverandering. Eerder schreef Marc ter Horst al voor oudere kinderen (10 tot 13 jaar) het fantastische Palmen op de Noordpool, een vlot boek vol humor dat ontzettend informatief is en de lezer op een prettige manier aanspreekt. Ook heel leerzaam voor volwassenen trouwens.
Zoek je een boek over hoe mens en natuur verbonden zijn? Bekijk dan Het schitterende samenboek van Yuval Zommer. Een prachtig boek over hoe mooi de natuur is, vol met weetjes en tegelijkertijd bijna een zoekboek, zoveel is er te zien. Alle boeken van Yuval zijn trouwens pareltjes. Voor jonge kinderen is er ook de reeks Klimaatjes met prentenboeken over verschillende klimaatonderwerpen.

Werk jij in het onderwijs? De uitgever van Scheten uit de schoorsteen maakte een lesbrief bij het boek, te vinden op internet.

Leesboeken over het klimaat

Wil je liever aan de hand van een prentenboek of leesboek over dit thema lezen en praten? In Het fortuin van Fausto denkt een man dat alles van hem is, alle planten, alle dieren en zelfs een berg. Dan gaat hij naar de zee. Hoe zou die reageren?
In Borealis is Joppe samen met andere 13-jarige kinderen van over de hele wereld geselecteerd om in kamp Borealis te verblijven. Hij is uitverkoren om de wereld te bevolken na een klimaatramp. Een superspannend boek voor kinderen vanaf 12 jaar.

Over Suzanne

Hoi, ik ben Suzanne en ik werk als Programmamaker Lezen bij de Bibliotheek. Ik woon in Haarlem met mijn man en twee zoons (14 en 16). Ik kom veel op basisscholen waar ik werk aan leesbevordering. Natuurlijk lees ik graag jeugdliteratuur. Ik geef trainingen met als thema leesplezier voor kinderen met leesproblemen. Handig voor thuis, want mijn zoons hebben dyslexie. Ze vinden het niet altijd leuk om een moeder te hebben die bij de bieb werkt en ík had best graag boekenwurmen gehad. Gelukkig vinden we toch manieren om mooie en spannende boeken te lezen of te luisteren.