Suzanne tipt: Weer een leesjaar voorbij

Gepubliceerd op: 25 november 2022 14:09

suzanne tipt

Is jouw kind een echte boekenwurm? Of ben je blij met elke bladzijde die wordt gelezen? Ik geef je tips! Dit keer lijstjes, terugblikken en ‘Wat ik nog ga lezen’.

Lijstjes in kranten en tijdschriften aan het eind van het jaar, heerlijk. Soms ook irritant: wat zijn er veel films en documentaires die ik heb gemist. Veel boeken die ik nog wil lezen. Lijstjes met ‘de beste dit of dat van 2022’, daar waag ik me niet aan. Maar een paar lijstjes om in te struinen, zonder de illusie dat ze het leukst of mooist móéten zijn, die durf ik wel te geven.

Prentenboeken

Van te zoete prentenboeken houd ik niet. Liever heb ik wat stoers, zoals Het spookt in dit huis. Het boek ziet er prachtig uit en heeft tussenbladen van kalkpapier. Let vooral goed op als je die omslaat... Ik verklap nog niks. Of Een jurk met zakken, over Lucy die een praktische jurk nodig heeft voor alle spullen die ze verzamelt. Of een heel mooi prentenboek zoals Ik mis Milo. Omdat je gewoon fan kunt zijn van een schrijver als Pim Lammers en een illustrator als Sanne te Loo. En omdat je heel goed snapt dat als schildpad Milo dood is, je helemaal geen ánder huisdier wil. Of iets vrolijk en eigentijds, zoals Mam doet gek. Een prentenboek met kleurige illustraties over een moeder die maar planten blijft kopen, omdat ze verliefd is op de mevrouw van de plantenwinkel. En waar je nooit op uitgekeken raakt en wat nog jaren in lijstjes mag verschijnen? Alfabet natuurlijk!

Mooie boeken

Misjka is een prachtig boek over Roya, een meisje dat gevlucht is en eindelijk een huis krijgt in Nederland. Ze krijgt ook een konijn, Misjka. Samen met haar broers vertelt Roya haar konijn hoe de vlucht uit haar land was. Morris, de jongen die de hond vond is een lekker winters verhaal over een jongen die in een sneeuwlandschap zijn hond kwijtraakt. Maar gelukkig krijgt hij hulp! Films die nergens draaien heb ik vast al eens getipt, die kreeg dit jaar de Gouden Griffel. Dus als je die gemist hebt, zeker de moeite waard. Lees je graag gedichten voor? Zoek dan de bundels Tintelvlinders en pantoffels en Ik denk dat ik ontvoerd ben eens op.

Aanstekelijke boeken

Boeken waar je blij van wordt? Kies deze winter een van deze vrolijke boeken.

Wat de kinderen willen

Loop ik met een stapel boeken door een school, dan hoef ik maar even af te wachten. Drie, twee, één, ah kijk, daar zijn ze.

‘Juf, heb je nog leuke nieuwe boeken voor ons?’

Leuk en nieuw zijn de magische woorden. Soms heb ik die inderdaad voor ze. Maar als ik gewoon leuke boeken in m’n handen heb die wat ouder zijn, dan vraag ik meestal nog even: ‘Wat had je in gedachte dan, voor leuke nieuwe boeken?’ Daar komen ze, met dank aan de nieuwsgierige & leesgrage kinderen.

De grote vriendelijke 100

Ook dit jaar hebben kinderboekenliefhebbers, boekhandelaars en bibliothecarissen gestemd op hun favoriete jeugdboeken aller tijden. Ben je benieuwd welke Grote Vriendelijke 100 eruit is gekomen? Kijk dan eens hier voor de lijst. Vol klassieke en nieuwe kinderboeken die stuk voor stuk de moeite waard zijn. Van de 5 boeken die ik had ingestuurd zijn er 4 in de top 100 terecht gekomen, waaronder Misjka, Quotum en Alaska. Welke wil je zeker een keer gaan lezen? Luister vooral de aflevering van de Grote Vriendelijke Podcast waarin de lijst bekend wordt gemaakt en allerlei schrijvers aan het woord komen.

Boeken die liggen te wachten

In mijn huis liggen overal stapels. Stapeltjes werk, stapels schoolboeken van m’n zoons, stapels boeken die terug moeten naar de bieb en stapels boeken die nog gelezen willen worden. Ik verheug me enorm op de boeken die de komende tijd op de planning staan.

Veel boekentips, wat nu?

Wil je als ouder of leerkracht kinderen motiveren om wat meer te lezen? De eerste stap kun je vast afvinken: je verdiepen in wat er allemaal voor ‘leuke nieuwe’ boeken uitkomen. En dan?

• Kies een paar boeken en lees zelf een stukje (of lees ze lekker helemaal).
  • Vertel aan je kind (of klas) waar de boeken over gaan en lees een stukje voor.
  • Op deze manier weten kinderen veel beter of ze een boek graag willen lezen en kijken ze verder dan wat ze zelf altijd kiezen (zie lijstje hierboven ‘Wat de kinderen willen’).

Veel leesplezier en tot in het nieuwe jaar!

Over Suzanne

Hoi, ik ben Suzanne en ik werk als Programmamaker Lezen bij de Bibliotheek. Ik woon in Haarlem met mijn man en twee zoons (13 en 15). Ik kom veel op basisscholen waar ik werk aan leesbevordering. Natuurlijk lees ik graag jeugdliteratuur. Ik geef trainingen met als thema leesplezier voor kinderen met leesproblemen. Handig voor thuis, want mijn zoons hebben dyslexie. Ze vinden het niet altijd leuk om een moeder te hebben die bij de bieb werkt en ík had best graag boekenwurmen gehad. Gelukkig vinden we toch manieren om mooie en spannende boeken te lezen of te luisteren.