Suzanne tipt: Nieuwe leeskansen in 2024

Gepubliceerd op: 5 januari 2024 14:36

Is jouw kind een echte boekenwurm? Of ben je blij met elke bladzijde die wordt gelezen? Ik geef je tips! Dit keer… een vrolijk nieuw leesjaar!

Somber? Nieuwe kansen!

Ik moet bekennen dat ik het jaar niet erg optimistisch afsloot. Werk je als leesbevorderaar, doen de Nederlandse jongeren het op het gebied van lezen wéér slechter dan bij de vorige meting. Maar als ik dan zie hoeveel meer aandacht er komt voor lezen, voor goede boeken op school, voor leestijd in de klas, voor ouderbetrokkenheid, voor voorlezen, dan denk ik: een nieuw jaar, nieuwe leeskansen! En in januari is dat meteen heel dankbaar met de vrolijke campagne De Nationale Voorleesdagen.

De Nationale Voorleesdagen

Eind januari starten De Nationale Voorleesdagen. Op scholen en bij de bieb is er volop aandacht voor de leukste prentenboeken en andere voorleesboeken. Want voorlezen is gezellig en leerzaam, namelijk goed voor van alles. En… verslavend leuk. Hoe vaak lazen we thuis niet Het rode kippetje voor van Max Velthuijs? En bij het wegbrengen naar de crèche Wij gaan op berenjacht?
Nog een keer?
Prima joh, nog een keer.
Nóg een keer?
Eh, dan sla ik stiekem even wat zinnen over.
O, dat heb jij door?
Voor jou als ouder misschien wat saai, maar voor kinderen juist fijn en leerzaam: de kracht van de herhaling.

Wat oude favorieten en natuurlijk ook fijne nieuwe (prenten)boeken. Wil je meer weten over de Nationale Voorleesdagen bij de bieb en de Prentenboeken top 10, kijk dan hier.

Wat te lezen in 2024?

Afgelopen december kwam een nieuwe editie van de Grote Vriendelijke 100 uit, de favoriete kinderboeken van de luisteraars van de Grote Vriendelijke Podcast. Natuurlijk ook volop te leen bij de Bibliotheek. Samen met collega’s uit onderwijs- en bibliotheekland ging ik naar de bekendmaking van de 100, áltijd een feestje. Onderweg ernaartoe speculeren over wat er zeker nieuw in zal staan. En wat zal op 1 staan?
Dus zoek jij nog wat kinderboekeninspiratie, dan vind je die zeker in deze lijst. Ik kan eigenlijk niet kiezen, zoveel moois. Maar als ik dan toch een paar favorieten moet noemen….

De thuisleesclub

Er is veel te mopperen over de niet-lezende jeugd. Maar hoeveel moeite doen we zélf om het te verbeteren? Wij thuis als ouders bedoel ik. Het is bekend dat ouders een grote invloed hebben op hun kinderen als het op lezen aankomt. Meer nog dan hun leerkrachten of docenten op school. Vijf keer zoveel: de moeite van het proberen waard.
Dus laat ik bij mezelf beginnen. Ik vind het heerlijk om ’s avonds even met (of zonder) onze kinderen een serie te kijken. Of we laten ze nog even gamen, want ach, ze hebben een drukke schooldag gehad en dan nog al dat huiswerk en sport en baantjes en… En toch gaan we het maar eens proberen. Met elkaar een boek lezen. Hetzelfde boek (twee exemplaren), met z’n vieren op de bank. Gaat het makkelijk worden? Nee. Maar ervan uitgaan dat ze het niet leuk vinden schijnt niet goed te zijn. En dat voorlezen vonden ze toch ook fantastisch?

Dus vol goede moed 2024 in om zoveel mogelijk kinderen aan het lezen te krijgen en te houden. Kies dat ene leuke boek voor jouw kind of jouw klas en doe lekker mee!

Over Suzanne

Hoi, ik ben Suzanne en ik werk als Programmamaker Lezen bij de Bibliotheek. Ik woon in Haarlem met mijn man en twee zoons (14 en 16). Ik kom veel op basisscholen waar ik werk aan leesbevordering. Natuurlijk lees ik graag jeugdliteratuur. Ik geef trainingen met als thema leesplezier voor kinderen met leesproblemen. Handig voor thuis, want mijn zoons hebben dyslexie. Ze vinden het niet altijd leuk om een moeder te hebben die bij de bieb werkt en ík had best graag boekenwurmen gehad. Gelukkig vinden we toch manieren om mooie en spannende boeken te lezen of te luisteren.