Suzanne tipt: stemmen voor de Kinderjury

Gepubliceerd op: 1 maart 2024 10:32

Is jouw kind een echte boekenwurm? Of ben je blij met elke bladzijde die wordt gelezen? Ik geef je tips! Dit keer… stemmen voor de Kinderjury.

Kinderjury 2024

We zitten nu nog volop in de leesweken, maar van 10 t/m 24 april 2024 kan jouw kind weer stemmen op zijn of haar favoriete boek van 2023. Dus moedig je kind vooral aan om nog een paar boeken te lezen om een goede keus te maken. Kinderen mogen stemmen op kinderboeken die verschenen zijn in 2023. Ook dit jaar zijn er weer tiplijsten gemaakt met 25 titels voor de leeftijd van 6-9 en 25 voor de leeftijd van 10-12.

Natuurlijk staan er weer veel boeken op de tiplijsten uit de bekende populaire series als Dolfje weerwolfje, De zoete zusjes, De boomhut van zoveel verdiepingen en Het leven van een loser. Vorig jaar won De avonturen van Rutger, Thomas en Paco: de tijdmachine de categorie 6-9 jaar en Mus en kapitein kwaadbaard en de amorfe de categorie 10-12 jaar. Welke boeken worden het dit jaar?

Populair

Sommige boeken zijn allemansvrienden en mateloos populair. Ze bevatten veel (of bijna alleen maar) illustraties en lezen lekker weg.

Voor kinderen die wat aanmoediging kunnen gebruiken vind ik zelf Tuf en Grapman heel leuk. Voor de wat oudere lezer de serie Bureau Speurneus en Happyland. Allemaal van Nederlandse makers.

Of toch liever...?

Er zijn ook boeken die wat meer inspanning of verbeelding vragen. Van die boeken waar je het nog wat langer over hebt. Lees ze vooral lekker voor als je kind zelf niet zo graag leest... Gevaarlijk water of Waarom de wereld niet eerlijk is, boeken die ook bijdragen aan kennis van de wereld. Of mijn eerder getipte De jongen die van de wereld hield en De spin en de sleutel, waarin je meeleeft met de hoofdpersonen en je je in beide gevallen afvraagt: Vinden ze elkaar?

Er zijn ook boeken waar ik nog nieuwsgierig naar ben. Ik heb al gehoord van de film Wonka, maar hoe is het boek? Gaat dat ook een everseller worden als de GVR, Matilda en Sjakie?
En boeken die niet op de tiplijst staan, zoals Punkertje, Vuurtorenbeer en We moeten je iets vertellen. Want ook die boeken mag je kiezen. Ach, nog zó veel te lezen.

Boeken uit 2024?

En boeken die net verschenen zijn, in 2024? Die doen volgend jaar mee voor de Kinderjury. Als jij thuis een veellezer en echte boekenwurm hebt: handig om een lijstje bij te houden van boeken uit 2024 die favoriet waren.

Wil je meer weten over de Kinderjury, kijk dan hier op onze site.

Yoleo

Vindt jouw kind lezen lastig of moet hij of zij zich door een boek worstelen? Kijk dan eens op onze site bij Yoleo. Yoleo is een karaokeleesprogramma dat gratis te gebruiken is met een bibliotheeklidmaatschap.
Hoe werkt het precies? Eerst maak je een account aan met je pasnummer en wachtwoord van de bieb. Dan kom je in een soort game-omgeving terecht. Daar kun je een boek kiezen om op je boekenplank te zetten. Als je het boek opent en op ‘play’ drukt, wordt de tekst voorgelezen en zie je tegelijkertijd de voorgelezen tekst oplichten. Je kind leest dus online mee met de tekst. Ondertussen verdient je kind per gelezen minuut en hoofdstuk punten. Je verdient bonuspunten als je bijvoorbeeld langer dan 20 minuten leest. Met de punten kun je spullen kiezen om de ‘kamer’ in te richten.

Over Suzanne

Hoi, ik ben Suzanne en ik werk als Programmamaker Lezen bij de Bibliotheek. Ik woon in Haarlem met mijn man en twee zoons (14 en 16). Ik kom veel op basisscholen waar ik werk aan leesbevordering. Natuurlijk lees ik graag jeugdliteratuur. Ik geef trainingen met als thema leesplezier voor kinderen met leesproblemen. Handig voor thuis, want mijn zoons hebben dyslexie. Ze vinden het niet altijd leuk om een moeder te hebben die bij de bieb werkt en ík had best graag boekenwurmen gehad. Gelukkig vinden we toch manieren om mooie en spannende boeken te lezen of te luisteren.