Boekentip: Bureaucratics

Gepubliceerd op: 4 september 2020 10:12

Wat moet je weten, wat moet je lezen? De beste tips krijg je uit je omgeving! Deze keer de boekentip van Loes, baliemedewerker bij de Bibliotheek.

“Mijn hobby is fotografie. Sinds ik bij Fotogroep Haarlem zit besteed ik veel tijd aan het fotograferen, maar ook aan het bezoeken van tentoonstellingen en lezen van boeken over fotografie.”

Bureaucratics

Het boek bevat een verzameling foto's, gemaakt in verschillende landen van de wereld waarbij ambtenaren achter hun bureau zijn gefotografeerd. Dit levert verrassend leuke maar ook interessante beelden op. Waar zou het gemaakt zijn? Wat zijn de verschillen? Hoe ziet zo'n ambtenaar eruit? “Het verschil tussen bijvoorbeeld Bolivia en China! De hoeveelheden papier in sommige bureaus zijn lachwekkend, maar soms ook de inrichting. Jan Banning toont zich hiermee een artistieke en geëngageerde fotograaf, hij laat op een schijnbaar eenvoudige manier belangrijke cultuurverschillen zien.”

Het is een hele mooie manier om "bureaucratie" te verbeelden.

“Het boek Bureaucratics sprak mij aan omdat ik tweemaal deze tentoonstelling heb bezocht. De laatste keer was in Het Fotografie museum in Den Haag, waar een overzichtstentoonstelling was van Jan Bannings werk. Het is een leuk "kijkboek" voor iedereen, niet alleen voor hoe het gemaakt is maar het vormt ook een mooi inkijkje is verschillende landen met hun verschillende volksaard.”

• Jan Banning Bureaucratics

Foto's van overheidsdienaren op hun werkplek in India, Rusland, Bolivia, Liberia, Frankrijk, Jemen, de Verenigde Staten en China.

Non-fictie

Engels | 72 pagina's | Nazraeli Press, Portland | 2008