Suzanne tipt: Dyslexie en de Bibliotheek

Gepubliceerd op: 6 oktober 2021 08:00

suzanne tipt

Is jouw kind een echte boekenwurm? Of ben je blij met elke bladzijde die wordt gelezen? Ik geef je tips! Dit keer over dyslexie. Met boekentips, tools en websites voor kinderen met dyslexie én voor alle andere kinderen die wel een zetje kunnen gebruiken.

Aarderijkskunde, Natuur & Tegniek. Geen spelfouten in deze blog, dit staat op de schriften van mijn jongste die net naar de brugklas is gegaan.  Dat onze twee zoons dyslexie zouden hebben, dat hadden we niet echt zien aankomen. De oudste had wel moeite met lezen, maar ach, we moesten misschien wat meer oefenen? Toen de jongste naar groep 3 ging dachten we: Mooi, dat zal wel wat makkelijker worden. Nou, nee. Ik herinner mij nog hoe hij thuis extra mocht oefenen met de woordrijtjes. De vorige keer was dat namelijk niet goed gegaan. IJverig ging hij aan de slag. ‘Mam, ik kan nu alle woorden binnen de tijd. Zelfs zónder het blad erbij!’ Hij had ze uit zijn hoofd geleerd… (Een kwaliteit die hem nu goed van pas komt trouwens.)

Yep, dyslexie

Een paar jaar later kwam bij de oudste naar voren dat het dyslexie was. Er kwam een tijd van veel oefenen, frustratie en extra begeleiding. Twee jaar later volgde de jongste.

Waarom ik het niet verwacht had? Tekenen die op dyslexie kunnen wijzen zagen we niet. Ze konden rijmen, liedjes onthouden, ze kenden de kleuren. Pas later kwamen er aanwijzingen: het ene kind kon pas heel laat de maanden van het jaar opzeggen, de ander had enorm veel moeite met het strikken van z’n veters.

Hulptroepen

Als je kind dyslexie heeft, is er vaak allerlei begeleiding vanuit school. Uiteindelijk is het toch ook een kwestie van veel oefenen en je weg vinden: wat werkt voor jouw kind?

De Bibliotheek heeft boeken die leuk zijn, óók als je dyslexie hebt. Maar we hebben ook allerlei andere diensten die je kunt gebruiken.

Leuke boeken

Het kan even zoeken zijn naar geschikte boeken voor je kind. Mijn ervaring is: de boeken moeten niet te dik zijn. Hoewel, de boomhutboeken zijn heel dik en toch hebben mijn kinderen die verslonden. (Het helpt dat daar soms meerdere bladzijden zonder tekst in zitten. ‘Ik heb al 10 bladzijden gelezen!’ Succeservaring erbij.)

De kunst is om wat makkelijker boeken te vinden die toch niet te kinderachtig zijn. Kijk voor tips op de Makkelijk Lezen pagina van de Bibliotheek, bijvoorbeeld de Makkelijk lezen top 25.

Makkelijk Lezen Plein

Het Makkelijk Lezen Plein is een aparte kast in de Bibliotheek. De boeken die er staan zijn geschikt voor kinderen met dyslexie of leesproblemen hebben (en ook voor kinderen die lezen niet leuk vinden). Er staan leesboeken op thema en informatieboeken, soms in een speciaal lettertype. Maar vooral de presentatie van de boeken is fijn. Ze staan in bakken met het omslag naar voren, zodat je makkelijk kan zoeken en niet alleen de rug van het boek ziet.

Boekentips

Deze boeken staan niet allemaal op het Makkelijk Lezen Plein. Zeker de kast met informatieboeken is ook een fijne plek om eens te snuffelen.

Luisterboeken in de online bibliotheek

Wil je kind wel een moeilijk of dik boek lezen en is er geen doorkomen aan? Kijk of het boek als luisterboek beschikbaar is bij de online Bibliotheek. Bij ons een lifehack (zeker nu ze ook meer boeken voor school moeten lezen én lang met hun huiswerk bezig zijn.)

Yoleo

Met Yoleo kun je karaokelezen op de computer. Het programma is gratis met een bibliotheeklidmaatschap. De tekst wordt door een menselijke stem voorgelezen en tegelijkertijd lees je zelf mee. Je ziet een balkje dat de zin en het woord markeert dat voorgelezen wordt. Met het lezen verdien je punten waarmee je spullen kunt kopen om een kamer in te richten.

Passend Lezen

Met de dienst Passend Lezen heb je toegang tot enorm veel gesproken boeken die je gewoon luistert op je telefoon. Met een bibliotheeklidmaatschap is deze dienst gratis. Je hebt wel een dyslexieverklaring nodig.

Tijgerlezen

Een superleuke serie voor álle kinderen. Omdat de serie veel grappige boeken heeft in een prettige vormgeving ook geschikt voor iets oudere kinderen.

Boeken over dyslexie

Veel succes én plezier met de zoektocht naar wat bij jouw kind past!

Over Suzanne

Hoi, ik ben Suzanne en ik werk bij de afdeling Educatie van de Bibliotheek. Ik woon in Haarlem met mijn man en twee zoons (12 en 14). Ik kom veel op basisscholen waar ik werk aan leesbevordering. Natuurlijk lees ik graag jeugdliteratuur. Ik hou me ook bezig met leesplezier voor kinderen met leesproblemen. Handig voor thuis, want mijn zoons hebben dyslexie. Ze vinden het niet altijd leuk om een moeder te hebben die bij de bieb werkt en ík had best graag boekenwurmen gehad. Gelukkig vinden we toch manieren om mooie en spannende boeken te lezen of te luisteren.