Suzanne tipt: Leren lezen in groep 3

Gepubliceerd op: 10 augustus 2022 12:00

suzanne tipt

Is jouw kind een echte boekenwurm? Of ben je blij met elke bladzijde die wordt gelezen? Ik geef je tips! Dit keer.... leren lezen in groep 3.

September, back to school. Gaat jouw kind van groep 2 naar groep 3? Een hele stap! Van de ‘letter van de week’ in de kleutergroep naar echte boeken leren lezen. Ook in de Bibliotheek verandert er iets voor je kind. Van de prentenboekenbakken ga je naar de Leren lezen-kast. Een nieuwe kast vol superleuke boeken om te ontdekken. In die kast staan de boeken op AVI-niveau. In deze blog vertel ik je wat dat inhoudt.

AVI

De eerste leesboekjes zijn per niveau ingedeeld volgens het AVI-systeem, om elk kind op zijn eigen niveau te laten lezen. Het idee is eenvoudig. Aan het begin van groep 3 lezen de kinderen AVI Start, in de kast te herkennen aan de S op de rug van de boekjes. Halverwege groep 3 zitten ze op M3 (midden groep 3) en aan het eind op E3 (eind groep 3). Sommige kinderen gaan natuurlijk sneller, andere hebben juist wat meer tijd nodig. Je kunt altijd advies vragen aan de leerkracht of gewoon wat uitproberen uit de bieb.

Meer lezen over AVI. Lees dan: Wat is AVI-lezen?

Boek kiezen

Een handige richtlijn is dus het AVI-systeem. Twijfel je toch of het niveau van het boekje geschikt is? Leer je kind de vijfvingertest. Je kind leest een bladzijde en steekt bij elk moeilijk woord een vinger op. Na één bladzijde 5 vingers opgestoken? Dan is dit boek nog iets te moeilijk. Minder dan 5 vingers? Prima, lezen maar!

Samen lezen

Als je thuis wil oefenen met je kind, zorg er dan voor dat het vooral leuk blijft. Ik weet uit ervaring dat dat voor beide partijen een hele opgave kan zijn, zeker als het leren lezen moeizaam gaat.
Vrienden met oudere kinderen zeiden: ‘En dan inééns, rond kerst, lezen ze.’
Nou, nou, ineens. Met kerst? Dat viel wel tegen, hoor.
Maar… ze hebben het geleerd, allebei.
Een motiverende manier is samen lezen. Je kunt half-half doen: om en om een zin of een stukje. Maar als dat lastig is hou jij de vaart in het verhaaltje en laat je je kind af en toe wat woorden lezen. En… ga op zoek naar dat éne leuke boek, bijvoorbeeld een AVI-strip. Of neem gewoon weer eens een zoekboek. Je kunt ook een samenleesboek of een toneelleesboek kiezen waarbij je ieder je ‘eigen’ tekst hebt.

Voorlezen

Bij de leesboekjes in groep 3 gaat het om leren decoderen. De taal in de boekjes is eenvoudig, kijk alleen al naar de titels: De boot is lek en Weg is mol. Daarom is het belangrijk om voorleesboeken en prentenboeken met rijke taal te blijven voorlezen. Goed voor de ontwikkeling van leesbegrip en woordenschat én voor het leesplezier. Ken je De Voorleeshoek al? Eindeloos veel voorleesfilmpjes en -fragmenten voor kinderen tot 10 jaar. Deze boeken uit de collectie van de bieb zijn leuk om voor te lezen.

What’s next? A-boeken

Heb jij een kind dat aan het begin van groep 3 al kan lezen of gaat het gedurende het schooljaar gewoon lekker vlot? Na AVI-M4 (midden groep 4) staan de boeken niet meer op AVI-niveau. In de Bibliotheek ga je dan verder in de A-kast (van 6 tot 9 jaar).

Spelen en aanmoedigen

Welk woord begint met de letter…? Dit spel wordt al in de kleutergroep gedaan, maar met het boek Alfabet van Charlotte Dematons blijft het leuk. Steeds is er weer iets nieuws te ontdekken.
Je kunt ook dobbelsteenlezen om het lezen afwisselend te houden. Maak van tevoren een lijstje (of zoek iets op internet). Als iemand 1 gooit, lees je om en om een zin. Bij 2 leest het kind, bij 3 de ouder, bij 4 lees je heel zacht etc.
Een andere tip: hou bij hoeveel je kind gelezen heeft. Je kunt voor elke dag dat er gelezen is een centimeter kleuren of een knijper verzetten op een strook. Of maak een slinger van paperclips en rijg er na elke keer lezen één aan.
Ik hou in een boekje bij wat mijn jongens lezen of luisteren. En al is het dan niet veel, het geeft toch een leuk overzicht. En ze zeggen wel eens: ‘O ja, dat boek! Dat was écht mijn lievelingsvoorleesboek!’

E-books

Even geen boeken in huis of gaat je kind als een razende door de stapel heen? Er zijn ook e-books voor de beginnende lezer. Kijk hier voor het aanbod. Log in met je biebpas en je kunt meteen het boek lenen.

Toffe informatieboeken?

Ook kinderen in groep 3 kunnen al plezier hebben met informatieboeken. Er zijn boeken op hun AVI-niveau, maar je kunt ook gewoon in de informatiekast kijken. Als je kind redelijk kan lezen maar niet zo gemotiveerd is, vindt hij of zij een informatieboek misschien juist wel heel tof.
Tip: kijk ook eens bij de informatieboeken op het Makkelijk Lezen Plein.

Heel veel plezier met je kind in groep 3! Back to school tips voor oudere kinderen? Bekijk dan mijn blog van vorig jaar, bijvoorbeeld voor onze Werkstukken-en spreekbeurten-pagina.

Over Suzanne

Hoi, ik ben Suzanne en ik werk bij de afdeling Educatie van de Bibliotheek. Ik woon in Haarlem met mijn man en twee zoons (13 en 15). Ik kom veel op basisscholen waar ik werk aan leesbevordering. Natuurlijk lees ik graag jeugdliteratuur. Ik hou me ook bezig met leesplezier voor kinderen met leesproblemen. Handig voor thuis, want mijn zoons hebben dyslexie. Ze vinden het niet altijd leuk om een moeder te hebben die bij de bieb werkt en ík had best graag boekenwurmen gehad. Gelukkig vinden we toch manieren om mooie en spannende boeken te lezen of te luisteren.