Suzanne tipt: Lezen in de vakantie!

Gepubliceerd op: 15 juni 2022 17:08

suzanne tipt

Is jouw kind een echte boekenwurm? Of ben je blij met elke bladzijde die wordt gelezen? Ik geef je tips! Dit keer... lezen in de vakantie!

Nog heel even en dan is het weer zomervakantie. Even niet haasten met broodtrommels en gymtassen. Tijd om leuke dingen te doen. En misschien wil je net als ik je goede voornemen weer eens oppoetsen: ‘Deze vakantie ga ik mijn kinderen écht weer eens een boek laten lezen.’

Waarom lezen in de zomer?

Lekker lezen in de vakantie, heerlijk! (Die paar zandkorrels in een bibliotheekboek vergeven we je.) Heb je kinderen die graag en veel lezen? Reserveer dan maar vast een extra tasje in de reisbagage voor alle strips en boeken. Als je kind niet zo graag leest, dan is het toch belangrijk om het lezen te stimuleren. Want zes weken niet lezen kan een dip betekenen in het leesniveau van je kind. Voorkom dus de zomerleesdip en help je kind met het kiezen van leesvoer.

Op reis met boeken

Er zijn heel veel leuke zomerse boeken. Hier zijn een paar tips.
Ga mee naar Hotel Flamingo, het vervallen hotel dat Julia erft. Wat kan ze samen met de achtergebleven dieren doen om het weer op te knappen? Dit is een serie van 6 delen.
Een camping zonder wifi?! Dan kan Sarah niets op Insta posten! In Het geheim van de wifi gaan Sarah en Gijs op zoek naar… wifi dus.
Op Camping Cruel werkt Jolien. Haar werk bestaat niet uit knutselen en sporten met de kinderen. Nee, bij het kampvuur vertelt zij verhalen.
Timo en de Oppasninja gaan nog even op vakantie naar camping De Golfslag.
Wat als je ouders een camping kopen aan de andere kant van het land, precíés in de zomer voor je naar groep 8 gaat? In De zomer waarin ik in een caravan woonde lees je wat Juno daarvan vindt.
In Villa Valentijn (serie Izzy Love) logeert Isa bij haar ooms aan zee. Wat eerst een saaie vakantie lijkt te worden, loopt door allerlei ontmoetingen uit op een drama!

Over campings, hotels en heel veel Waddeneilanden: de tips hieronder zijn gegarandeerd vakantieachtig.

Vakantielezen

Heb jij een kind in groep 3 of 4? Schrijf je dan zeker in voor Vakantielezen! Een leuk programma om met het hele gezin verhalen te lezen van bekende Nederlandse schrijvers en leuke opdrachten en spelletjes te doen. Ga mee naar Sportmanië, de Griezelkust en de Sprookjeseilanden. Kijk hier voor meer informatie en schrijf meteen een team in.

Zomerleesbingo

Met de Zomerleesbingo wordt lezen in de vakantie nog leuker. Motiveer je kind met leuke opdrachten en doe zelf ook lekker mee!

Download de Zomerleesbingo

Elke week een ander soort boek

Misschien is het echt lastig om je kind te motiveren om een boek te pakken. ‘Het is toch vakantie?! Waarom moet ik lezen?’ Kies dan geen leesboek maar iets anders. Je kunt zelfs elke week een ander genre kiezen om het verrassend te houden. Een stripboek, een moppenboek, een quizboek, een informatieboek over gamen of sport, een zoekboek… En wist je dat je ook tijdschriften voor kinderen kunt lenen in de bieb?

Lifehack voor onderweg: luisterboeken

Ik tip de luisterboeken in de online Bibliotheek regelmatig, maar ik ben ook gewoon een groot fan! Naast reisvoer en vage Franse radiozenders zijn luisterboeken bij ons een enorme lifehack tijdens lange autoritten in de zomer. De Broederband-serie hebben we verslonden! Het aanbod van leuke boeken is zo groot, er is echt voor elk wat wils. Ik geef hier wat voorbeelden, maar je kunt op onze website zelf ook zoeken.

Veel lees- en luisterplezier deze vakantie!

Over Suzanne

Hoi, ik ben Suzanne en ik werk bij de afdeling Educatie van de Bibliotheek. Ik woon in Haarlem met mijn man en twee zoons (13 en 15). Ik kom veel op basisscholen waar ik werk aan leesbevordering. Natuurlijk lees ik graag jeugdliteratuur. Ik hou me ook bezig met leesplezier voor kinderen met leesproblemen. Handig voor thuis, want mijn zoons hebben dyslexie. Ze vinden het niet altijd leuk om een moeder te hebben die bij de bieb werkt en ík had best graag boekenwurmen gehad. Gelukkig vinden we toch manieren om mooie en spannende boeken te lezen of te luisteren.