Suzanne Tipt: Week van dyslexie

Gepubliceerd op: 5 oktober 2023 11:53

Is jouw kind een echte boekenwurm? Of ben je blij met elke bladzijde die wordt gelezen? Ik geef je tips! Dit keer... dyslexie

Wereld Dyslexiedag

Op 6 oktober is het Wereld Dyslexiedag en daarnaast wordt er een Week van de Dyslexie georganiseerd. Ondertussen vieren we bij de bieb en op school lekker de Kinderboekenweek. Wel zo leuk om voor kinderen met leesproblemen ook een leuk (luister)boek te vinden. Bijvoorbeeld op ons Makkelijk Lezen Plein.

Makkelijk lezen Plein (MLP)

In de Bibliotheek vind je het Makkelijk Lezen Plein. Daar staan boeken die een fijne bladspiegel hebben of geen afschrikwekkende pagina’s tekst in kleine letters. De boeken staan met de voorkant naar voren: zo kun je veel makkelijker een boek zoeken dan wanneer je alleen de ruggen ziet.

Benieuwd naar wat we allemaal hebben? Bekijk de boekentips op onze Makkelijk Lezen pagina eens. Elk jaar verschijnt er een makkelijk lezen tip 25 die we op deze pagina uitlichten. Daarnaast vind je er nog een heleboel andere handige tips. Niet alle genoemde boeken staan overigens op het MLP, sommige staan ook in de A- of B-kast.
Soms is het lastig om een boek te vinden voor oudere kinderen dat tegelijkertijd aansluit bij de leeftijd en toch makkelijk is. Denk dan eens aan een spannende of grappige serie als Robotoorlog, Grapman of de populaire serie Handboek voor superhelden. Vergeet ook de informatieve boeken niet! Hieronder wat boekentips waar je jouw kind vast enthousiast mee krijgt.

Makkelijk lezen tips bij de Kinderboekenweek

Het thema van de Kinderboekenweek is dit jaar ‘Bij mij thuis’. Bij iedereen is het anders thuis en daar gaat het over deze Kinderboekenweek. Er worden thematitels geselecteerd over dit onderwerp. Sinds een paar jaar worden er ook Makkelijk Lezen tips gepresenteerd. Bijvoorbeeld Krypto, een sfeervolle graphic novel en Planeet Omar, een humoristische graphic novel (allebei series).
Dit zijn de Makkelijk Lezen tips bij de Kinderboekenweek:

Superboek voor kinderen met een leesbeperking

Als je kind dyslexie heeft of een andere leesbeperking (bijvoorbeeld slechtziend, ADHD of TOS) kan hij of zij gratis lid worden van Superboek. Via een app of computer kun je gesproken boeken luisteren. Het aanbod is enorm: heel veel kinderboeken zijn als gesproken boek aan te vragen, ook thematitels van de Kinderboekenweek of boeken voor ‘lezen voor de lijst’.
Maar er is meer. Je kunt ook boeken in Jumboletter bestellen (een boek speciaal voor jou in grotere letter geprint). Het mooie is dat je dit gewoon thuis krijgt bezorgd. Of je kunt karaokelezen.
Superboek heeft ook aanbod voor slechtziende kinderen: voelboekjes en brailleboekjes.
Meer informatie vind je op de website van Superboek.

Yoleo karaokelezen

Zin om te lezen én te luisteren? Dan kun je terecht bij Yoleo. Op je scherm lees je de tekst mee terwijl die voorgelezen worden. Lees bijvoorbeeld Dolfje Weerwolfje, Spekkie en Sproet, Het geheim van de vlogger of Floor breekt door.
Yoleo is gratis met een bibliotheekpas. Meer info vind je hier op onze site.

Meer weten?

Nog meer van mij lezen over dyslexie? Zie deze blog met mijn persoonlijke verhaal.
Een handige website is de ouderpagina op Dyslexie Centraal waar je bijvoorbeeld een leidraad voor ouders vindt.
Happy dyslectisch is een vrolijke website vol met handige informatie en leuke ‘potkasts’ met talentvolle dyslectici.

Over Suzanne

Hoi, ik ben Suzanne en ik werk als Programmamaker Lezen bij de Bibliotheek. Ik woon in Haarlem met mijn man en twee zoons (14 en 16). Ik kom veel op basisscholen waar ik werk aan leesbevordering. Natuurlijk lees ik graag jeugdliteratuur. Ik geef trainingen met als thema leesplezier voor kinderen met leesproblemen. Handig voor thuis, want mijn zoons hebben dyslexie. Ze vinden het niet altijd leuk om een moeder te hebben die bij de bieb werkt en ík had best graag boekenwurmen gehad. Gelukkig vinden we toch manieren om mooie en spannende boeken te lezen of te luisteren.