Blog van een taalmaatje - 'Uitdrukkingen'

Gepubliceerd op: 9 maart 2022 10:00

Blog van een taalmaatje

Farhat, gevlucht uit Irak en nu student apothekersassistent, en Jikke, zijn taalmaatjes. Wekelijks praten ze een uurtje Nederlands bij een van hen thuis of buiten. Dit levert altijd leuke gespreksstof op.

Nederlands blijven praten

Soms kunnen mijn taalmaatje en ik niet afspreken. Farhat appte me daarover: “Ik vind het jammer als ik drie weken geen taallessen volg. Dus ik ben bang dat mijn Nederlandse taal achteruit gaat :(.” Ik vroeg hem of hij dan met geen enkele andere Nederlander wat langer praat. “Nee, eigenlijk niet.” “En met de buren dan, als je bij het speeltuintje zit?” Daarop vertelde Farhat dat zijn buren niet uit Nederland maar uit Syrië, Gambia, Turkije en Jemen komen.
Met zijn naaste buurman spreekt hij Arabisch. Dat leek me nou een beetje contraproductief. Of die man wel aan het inburgeren was, vroeg ik. Jawel, maar zijn Nederlands was echt nog niet goed genoeg om een gesprek te kunnen voeren. Ik begrijp opeens nog beter hoe belangrijk dit ene uur per week praten met mijn taalmaatje voor hem is. Ook voor mij hoor, want ik kom altijd heel opgewekt gestemd thuis, maar da’s bepaald minder cruciaal.

Minibieb

We maken dit keer een rondje vanaf de Heksloot via de volkstuintjes en langs woonboten. Bij een minibieb stop ik even om het aanbod te bekijken. Farhat kende het geweldige fenomeen van de weggeefboeken nog niet en neemt ook een boekje mee over uitjes in de buurt. Ik vertrek er met een stapeltje Kees van Kootens onder mijn arm. Zou mij taalliefhebbende maatje het Nederlands ooit zodanig onder de knie krijgen dat hij Meest modernismen zou begrijpen?

Wie Zaait Zal Oogsten

Rechts van ons staat een bord bij de volkstuinvereniging met de tekst ‘Wie Zaait Zal Oogsten’. Ik vraag Farhat of hij de uitdrukking kent. Dat is niet geval en hij raadt naar de betekenis. “Dat als je zaadjes voor zonnebloemen zaait, er zonnebloemen gaan groeien?” Ook vertelt ’ie dat er in het Koerdisch een soortgelijke uitdrukking bestaat, maar die komt eveneens overeen met ‘Wat je zaait, oogst je’. Ik vertel dat deze zegswijze betekent dat de inspanning die je nu levert, je in de toekomst succes gaat opleveren. “Net zoals al het werk dat jij verzet om Nederlands te leren resultaat gaat opleveren waar jijzelf iets aan hebt.” Bij mezelf denk ik aan al zijn pogingen om een stageplek te krijgen en ik hoop dat het ook echt zo is. Maar dat moet wel. Iets wordt niet voor niets een uitdrukking!

Over Jikke Kuiper

Jikke Kuiper is een Haarlemse illustrator. Eerdere taalplaatjes en andere illustraties vind je op www.jikkekuiper.com. Of volg Jikke op Instagram via https://www.instagram.com/jikkek

Nederlands leren in de Bibliotheek

Meer over Nederlands leren in de Bibliotheek