Hoe ondersteun je bij het leren lezen?

Gepubliceerd op: 29 augustus 2019 10:30

leren lezen

Hoe magisch is het toch: dat wat je hoort, gewoon kunnen opschrijven... En andersom! Leren lezen begint al vóór groep drie, doordat je voorleest aan je kind. Zodra je kind letters en cijfers gaat herkennen, is het al een eind op weg. Het leren lezen is van start gegaan.

Suzanne en Melissa zijn leesconsulent bij de Bibliotheek. Ze komen veel op basisscholen. Daar ondersteunen ze leerkrachten om het leesplezier van leerlingen te vergroten. Ze weten ook goed hoe je leesplezier bij je kind kunt stimuleren als het leert lezen. Een aantal tips van Suzanne en Melissa om ook jouw kind op weg te helpen.

Wat is bij de Bibliotheek anders dan op school?

Als je leert lezen op school, zijn er heel veel boeken die je daarbij kunnen helpen. Kom je naar de Bibliotheek, dan hebben we nóg meer! Denk aan moppenboekjes voor beginnende lezers, stripboekjes, noem het maar op. Deze boeken houden rekening met het AVI-niveau van je kind. Op veel scholen wordt de AVI-indeling gebruikt.
Sommige scholen gebruiken na M4 de indeling die de Bibliotheek ook hanteert (met A, B en C). De indeling met A, B en C houdt rekening met de belevingswereld en leeftijd van een kind. Het grote assortiment aan boeken in de Bibliotheek biedt kinderen dus nóg meer keuze en daardoor hopelijk nog meer leesplezier!

De eerste paar maanden gaat het leesonderwijs zó ontzettend snel!

Hoe kun je als ouder je kind met plezier leren lezen?

• Leert je kind net lezen? Begin dan met het helpen kiezen van leuke AVI-boekjes. In de eerste paar maanden gaat het leesonderwijs zo ontzettend snel! Als je dan al een ‘normaal’ boek kiest, zal je kind al snel aangeven dat hij bepaalde letters nog niet heeft gehad op school. In het begin is het dus belangrijk strikt op het AVI-niveau te blijven letten. En blijf natuurlijk gewoon lekker voorlezen! Zo geniet je kind van alle verhalen die hij zelf nog niet kan lezen.
  • De AVI-boekjes zat? Kies dan voor een samenleesboek! Je leest dan echt samen. Dus eerst lees jij bijvoorbeeld de ene (moeilijkere) regel, en je kind leest daarna de volgende regel die op zijn AVI-niveau zit. Soms gaat dit ook met woorden zo. De dikgedrukte woorden zijn wat makkelijker en kan je kind dus zelf lezen. De overige woorden lees jij voor.
  • Laat het kind vooral zelf een boekje uitzoeken. Wil hij graag Rupsje Nooit Genoeg lezen, maar vraag je je af of hij daar niet eigenlijk al te oud voor is? Laat het hem dan toch lekker lezen. Vaak komen ze er zelf wel achter of het boek te makkelijk is. Of andersom, als hij graag een moeilijk boek wil lezen, kun je hem dit ook eerst even laten uitproberen. In plaats van er direct tegenin te gaan.
  • Weet je echt niet of het boek iets voor je kind is? Probeer dan eens de Vijfvingertest. Dit is een goed middel om te proberen na AVI-M4.
  • Houdt je kind helemaal niet van lezen? Neem dan zelf een voorselectie aan boeken mee uit de Bibliotheek. Thuis kun je hem een paar geven waaruit hij kan kiezen.
  • Let goed op wat je kind leuk vindt. Tegenwoordig zijn er ontzettend veel boekjes gemaakt die ook als tv-serie te zien zijn. Denk maar aan Star Wars, Donald Duck… Graphic novels doen het overigens altijd goed bij kinderen die lezen lastig of niet leuk vinden.

Tip! Meeleesboeken

Meeleesboeken lijken een beetje op luisterboeken, maar gaan een stuk langzamer. Hierdoor kan je kind meelezen terwijl het boek voorgelezen wordt. Deze methode is ideaal als je kind net leert lezen of als hij lezen erg moeilijk vindt, bijvoorbeeld door dyslexie. De Bibliotheek heeft een superleuk aanbod in meeleesboeken.

Meeleesboeken

Meer boekentips