Suzanne Tipt: We gaan weer naar school

Gepubliceerd op: 31 augustus 2023 13:02

Is jouw kind een echte boekenwurm? Of ben je blij met elke bladzijde die wordt gelezen? Ik geef je tips! Dit keer handige schooltips om het jaar goed mee te starten.

Gratis met je biebpas

Met een bibliotheekpas leent je kind natuurlijk lekker veel boeken. Maar er zijn meer voordelen van een jeugdabonnement en die zijn lang niet bij iedereen bekend. Je kunt struinen op de website van de Bibliotheek Zuid-Kennemerland op de pagina voor Jeugd en Jongeren (zie in menu Collectie). Hieronder licht ik wat van mijn favorieten toe. Een fijn nieuw schooljaar!

De Voorleeshoek - The Reading Corner

Via De Voorleeshoek (The Reading Corner) heb je toegang tot eindeloos veel voorleesfilmpjes voor kinderen tot 10 jaar. Je kunt filmpjes zoeken op thema en op leeftijd. Bovendien zijn er ook filmpjes in andere talen, zoals Pools, Marokkaans, Engels, Syrisch en Turks.  Een leuk informatief boek in de serie Willewete is Naar school, over alles wat met naar school gaan te maken heeft. Neem een kijkje op de site van De Voorleeshoek en je vindt zeker het ene na het andere leuke prentenboek, informatieboek of fragment.

Junior Einstein

Samen nog even het klokkijken oefenen? Of die lastige topografie? Met je bieblidmaatschap oefen je gratis op Junior Einstein taal en rekenen, aardrijkskunde en geschiedenis en nog veel meer. Er zijn oefeningen voor groep 1 t/m 8.

Online bibliotheek

De online Bibliotheek is voor mij onmisbaar als het gaat om luisterboeken. Lees jij graag e-books op een e-reader, tablet of telefoon, dan is deze app ook super. Download de app, log in en je hebt toegang tot heel veel leuke e-books en luisterboeken. Leuke e-books, van peuters tot eind basisschool:

Yoleo

Gaat het lezen bij jouw kind niet zo vlot of beleeft hij of zij er geen plezier aan? Je zou Yoleo kunnen proberen. Yoleo is een vorm van karaokelezen: je kind hoeft een tekst of boek niet helemaal zelf te lezen, maar leest mee met een voorgelezen tekst. Maak eerst samen een account aan, hiervoor heb je een bibliotheekpas nodig. Kies een leuk boek (je kunt zoeken op genre of niveau), zet het op je boekenplank en druk op: lees. De tekst wordt voorgelezen en tegelijkertijd wordt met een kleur aangegeven waar je op de bladzijde bent. Ook wordt de zin die wordt voorgelezen in een groter lettertype aan de zijkant van het scherm afgebeeld, als je dat instelt.

Hoe meer je leest, hoe meer punten je verdient. Daarmee kun je spullen ‘kopen’ om je persoonlijke pagina mee aan te kleden, zoals een behangetje, een kat of een skateboard.

Werkstukken en spreekbeurten

Ken je de pagina Werkstukken & Spreekbeurten al? Je vindt er tips over het vinden van een leuk onderwerp en een stappenplan om informatie te vinden en ordenen. Als je een onderwerp hebt gevonden, selecteer je de groep waar je in zit (groep 5/6, groep 7/8 of klas 1/2 van de middelbare school) en je krijgt informatie, boekentips, filmpjes en handige websites.

Als je hier klikt zie je bijvoorbeeld info voor groep 5 en 6 over dieren en planten.

Groep 3

Gaat jouw kind na de zomer naar groep 3? Dan ga je in de bieb van de prentenboeken naar de kast Leren lezen. In deze blog lees je alles over leesniveaus (AVI), samenlezen en voorlezen én geef ik je tips hoe je je kind aanmoedigt.

Boeken over school

Zie je een boek met een abc-pictogram op de rug, dan gaat dat boek over school. Voor alle leeftijden zijn er leuke (voor)leesboeken over school.

Makkelijk & Leuk

Zoek je een niet te moeilijk boek over school, kijk dan eens naar De geheime klas op het MLP (Makkelijk Lezen Plein). Het boek is verschenen in de serie Makkelijk & Leuk, voor kinderen die lezen moeilijk of saai vinden. De serie is voor kinderen van 9 tot 12 jaar, maar is geschreven op een wat lager AVI-niveau en overzichtelijk vormgegeven.

Over Suzanne

Hoi, ik ben Suzanne en ik werk als Programmamaker Lezen bij de Bibliotheek. Ik woon in Haarlem met mijn man en twee zoons (14 en 16). Ik kom veel op basisscholen waar ik werk aan leesbevordering. Natuurlijk lees ik graag jeugdliteratuur. Ik geef trainingen met als thema leesplezier voor kinderen met leesproblemen. Handig voor thuis, want mijn zoons hebben dyslexie. Ze vinden het niet altijd leuk om een moeder te hebben die bij de bieb werkt en ík had best graag boekenwurmen gehad. Gelukkig vinden we toch manieren om mooie en spannende boeken te lezen of te luisteren.