Week van Lezen & Schrijven

8 t/m 15 september 2023

De Week van Lezen & Schrijven

In deze week vragen wij extra aandacht voor laaggeletterdheid in Nederland. Wist je dat 2,5 miljoen volwassenen moeite hebben met lezen, schrijven en/of rekenen? Vaak missen zij ook digitale vaardigheden om goed om te gaan met een computer, smartphone en tablet.

• De Nederlandse Taalshow Bekijk details

14 september 2023, van 20:00 tot 21:00 | de Bibliotheek Haarlem Centrum

In De Nederlandse Taalshow spelen het echtpaar Henk en Ingrid met hulp van buurvrouw Conchita en het publiek een spannende quiz rond de Nederlandse taal.

Wist je dat...

decoratieve afbeelding

Wist je dat er ruim 2,5 miljoen mensen in Nederland laaggeletterd zijn? Lees hier meer cijfers en feiten over laaggeletterden.

Bekijk de feiten

Wat is laaggeletterdheid?

decoratieve afbeelding

Laaggeletterdheid is een term voor mensen die grote moeite hebben met lezen, schrijven en/of rekenen.

Lees hier meer

‘Meedoen begint met mee kunnen doen’

erica op de foto in de bibliotheek

2,5 miljoen Nederlanders hebben moeite met lezen, rekenen en het gebruiken van een computer of mobiel. Tijdens de Week van lezen en schrijven en wordt hier aandacht aan besteed. Onder andere door Erica Bastiaans.

Lees het interview hier

Gratis hulp via de Bibliotheek

Ken je iemand die niet zo digitaal vaardig is, lezen erg moeilijk vindt of het lastig vindt om brieven van de overheid te lezen? De Bibliotheek biedt hulp! Je kunt op veel manieren leren. Samen met jou kijken wij wat het best bij je past. Bij onze spreekuren kun je meer informatie krijgen.

Het Taalplein in de Bibliotheek

Wil jij goed Nederlands leren of Nederlands oefenen? Of wil je Nederlands schrijven of Nederlands spreken? Wij helpen je op weg, ook als je al Nederlands kan spreken.

Hulp bij je computer of smartphone?

Kom dan langs bij het Digitaal Sterk! spreekuur. We helpen je met alle soorten digitale vragen. Ook als je nog niet zo digitaal vaardig bent kunnen wij je op weg helpen.

Informatiepunt Digitale Overheid

Vind je het lastig om overheidszaken online te regelen? Om je te helpen is er voor iedereen het Informatiepunt Digitale Overheid (IDO) in de Bibliotheek.

Boekentips lezen

Boekentips schrijven

Gratis online cursus: Omgaan met laaggeletterdheid

vrouw achter laptop die iets opschrijft

Er zijn in Nederland meer mensen laaggeletterd dan je misschien denkt. In deze online gratis cursus leer je hoe je die groep herkent, erkent en helpt.

Is lezen wel zo belangrijk?

decoratieve afbeelding

“Lezen is saai, het kost veel moeite en ik kijk liever Netflix.” Het zijn veelgehoorde argumenten van jongeren. Niet goed kunnen lezen, kan echter voor problemen zorgen.

Lees hier waarom

Verhalen in makkelijke woorden en korte zinnen