Hoe start je een leesclub?

leesclub

Als je graag met andere leesfanaten een leesclub wil beginnen, is er een aantal punten waar je aan moet denken. Hoe vaak organiseer je een bijeenkomst van een leesclub en wáár? Maar ook: hoe maak je jullie boekenkeuze nou eigenlijk en wie doet wat in de leesclub?

Verwachtingen

Sommige leesclubs willen graag bepaalde genres bespreken. Dat is zeker een aandachtspunt voor als je leden voor je leesclub zoekt. Wil je uitsluitend Nederlandse of juist Engelse literatuur bespreken? Ook handig om te vermelden. Daarnaast ook belangrijk om aan te geven of er een minimum leeftijd is Zo weet iedereen meteen waar hij of zij aan toe is!

Waar en hoe vaak?

Kies een locatie uit die voor iedereen goed te bereiken is. Houd de leesclub bijvoorbeeld elke keer bij iemand anders uit de groep thuis. Er worden ook leesclubs georganiseerd in een café of bijvoorbeeld een buurthuis. Informeer altijd van tevoren of het mogelijk is om de leesclub daar te houden. Soms kan het zijn dat er kosten bijkomen.
Hoe vaak je bij elkaar komt is afhankelijk van een aantal punten Hoe snel lezen jullie een boek uit? Hoe vaak kan iedereen? Veel leesclubs die gebruik maken van de leeskoffer komen één keer in de zes weken bij elkaar, omdat dit de termijn is dat de boeken geleend mogen worden.

Boekenkeuze

Waar de hele leesclub eigenlijk om draait: boeken! Maar wat ga je eigenlijk lezen? Dit kun je op verschillende manieren oplossen. Veel leesclubs maken gebruik van de dienstverlening van de Bibliotheek. Hier kun je ervoor kiezen om verrast te worden, of je kunt een lijst met boeken naar keuze doorgeven. Een andere optie is  dat jullie één iemand in de groep de leiding over de boekenkeuze geven. Natuurlijk kun je ook afspreken dat iedereen om de beurt een boek uitkiest. Zo komt jouw eigen voorkeur in ieder geval een keer aan bod.

Wie doet wat?

Misschien is het verdelen van de taken niet het eerste waar je aan denkt bij een leesclub. Maar een kleine taakverdeling is toch handig om een goede discussie op gang te krijgen over het boek.
 Het werkt altijd goed om één gespreksleider aan te wijzen. De gespreksleider houdt de discussie in de gaten en zorgt ervoor dat alle vooraf bedachte punten besproken kunnen worden. Dan komen we ook direct op de laatste taak: iedereen bedenktvan tevoren punten die hij of zij ter discussie wilt brengen tijdens de bijeenkomst.

Kosten

Maak altijd goede afspraken over de kosten van de leesclub. De exemplaren moeten aangeschaft worden en dit kost geld. Je kunt er ook voor kiezen om de boeken via de Bibliotheek te lenen met de boekenkoffer.
Er wordt tijdens de leesclubs vaak wat gegeten en gedronken, ook dit brengt kosten met zich mee. Spreek van tevoren altijd af hoe je dit verdeelt, zodat er geen onenigheden over kunnen ontstaan.

De eerste bijeenkomst

De eerste bijeenkomst is altijd spannend om te organiseren. Wat ga je doen? Bevalt de leesclub wel bij iedereen? Het is slim om iedereen zijn favoriete boek(en) mee te laten nemen. Zo zie je direct of de interesses van de deelnemers goed bij elkaar passen. Laat ook iedereen iets over zichzelf vertellen. Het is belangrijk om genoeg tijd te nemen bij de eerste bijeenkomst, zo weet je wat ieders verwachtingen zijn.

Heel veel gezamenlijk leesplezier!

Meer voor leesclubs!