Lezing: Escher worden | Zinnen op Zondag

25 juni 2023, van 15:00 tot 16:30 | de Bibliotheek Haarlem Centrum

Kosten: €10 voor leden, €12,50 voor niet-leden

Zinnen op Zondag

In ‘Escher worden’ gaat Joris Escher op zoek naar zijn oudoom Escher. De wereldberoemde kunstenaar en graficus wordt weer mens.

Bestel kaarten

De naam Escher roept bij velen onmiddellijk beelden op. Tekeningen. Etsen. Figuren en gebouwen die in elkaar overlopen zonder dat je precies kunt zien hoe. Het oneindige vastgelegd met inkt. Wie was de man die dit werk maakte? In het boek Escher worden gaat Joris Escher op zoek naar zijn oudoom Escher. Op zondag 25 juni vertelt Joris over zijn onderzoek en zijn ontdekkingen naar zijn oudoom Escher.

Over de lezing

Met beeld en geluid neemt Joris Escher je mee in een ontdekkingsreis naar de oorsprong van de fascinaties van M.C Escher. Na de lezing zal je het boek en het werk van M.C Escher zeker meer waarderen.

Start van de zoektocht

Voor Joris startte de zoektocht toen hij in een negentiende-eeuwse Chinese lakdoos met ivoren puzzels twee tekeningen van zijn oudoom vond. De bladen hadden al minstens 90 jaar het licht niet gezien. Hij vermoedde dat de vroege studies een sleutel vormden in de ontwikkeling van zijn oudoom als kunstenaar en begon een ontdekkingsreis naar diens fascinaties.

Lessen in Haarlem

De reis begint in Haarlem. Daar kreeg Maurits Escher in 1919 zijn eerste lessen aan de School voor Bouwkunde, Versierende Kunsten en Kunstambachten. Hij begon daar als student bouwkunde, maar stapte na de eerste lesweek over naar de studie grafische kunsten. In de voetsporen van M.C. Escher wordt je  meegevoerd naar Italië, van Japan en China naar Canada, en van Spanje terug naar Baarn. Joris Escher leert zelf houtsnijden, tekent op de plaatsen waar zijn oudoom heeft getekend en vindt talloze nog onbekende verhalen, vreugdes, vriendschappen en verbanden uit Eschers leven.

Over Joris Escher

Joris Escher had zelf een galerie en een uitgeverij voor kunstenaars uit Azië en Latijns Amerika. Tegenwoordig ontwerpt en begeleidt hij duurzame maatschappelijke veranderingen, voornamelijk in de watersector. Escher worden is zijn debuut.

Deze editie van Zinnen op Zondag is een samenwerking van de Bibliotheek Zuid-Kennemerland en de Kennemer Boekhandel. Wil jij deze zondag zinnig besteden? Bestel dan nu je kaarten.

Zondag 25 juni | 15:00 – 16:30 uur | €10 voor leden, €12,50 voor niet-leden
de Bibliotheek Haarlem Centrum

Bestel kaarten

• Joris Escher Escher worden