Levendige ontmoetingsplek in hartje Bloemendaal

Gepubliceerd op: 18 juli 2023 15:15

Levendige ontmoetingsplek in hartje Bloemendaal

Er staan grote veranderingen in de planning voor de Bibliotheek in Bloemendaal. Begin 2024 gaan naast de Bibliotheek, Welzijn Bloemendaal en het WMO-loket er zich vestigen. De drie organisaties gaan nauw samenwerken en hebben er alle vertrouwen in dat dit een fijne levendige ontmoetingsplek in het hart van Bloemendaal gaat opleveren.

Het gebouw op de Korte Kleverlaan 9 wordt dus multifunctioneel. Bezoekers en leden kunnen gebruikmaken van de diensten en deelnemen aan de activiteiten van de Bibliotheek en van Welzijn Bloemendaal. Daarnaast vindt het spreekuur van het WMO-loket er plaats.

Maatschappelijke functie

Omdat het gebouw anders gebruikt gaat worden is een verbouwing en herinrichting nodig. Om tot een goed ontwerp van deze nieuwe ruimte te komen zijn alle diensten en activiteiten maar ook de behoeften van de bezoekers en medewerkers geïnventariseerd. Hierin is ook de wens van de Bibliotheek meegenomen om zich meer te richten op haar maatschappelijke functie. Dit betekent dat de bieb een meer divers dienstenaanbod aan gaat bieden, zoals cursussen rondom digitale vaardigheden, voorleesactiviteiten en andere bijeenkomsten. Als gevolg hiervan, maar ook vanwege ruimtegebrek, wordt de boekencollectie op locatie kleiner. Alle boeken zijn uiteraard nog wel te reserveren en op te halen in Bloemendaal.

Levendige ontmoetingsplek

Het eindresultaat is een prachtig ontwerp waarin ruimte is voor alle diensten en activiteiten van de drie organisaties. De nieuwe inrichting gaat volop plek bieden voor ontspanning, ontmoeting en ontwikkeling. Zo komt er een caféruimte waar je iets kunt eten en drinken en een podium voor activiteiten. Verder is er een afgesloten activiteitenruimte voor Welzijn Bloemendaal zodat daar bijeenkomsten in alle rust kunnen plaatsvinden. Het WMO-loket zit ook in een eigen kantoor. We verwachten dat het samenbrengen van de drie organisaties voor een nieuwe levendige ontmoetingsplek in de kern van Bloemendaal gaat zorgen.

De definitieve planning van de verbouwing is nog niet bekend. De schatting is dat begin 2024 gestart gaat worden.