Suzanne tipt: Warmetruiendag

Gepubliceerd op: 26 januari 2023 10:52

suzanne tipt

Is jouw kind een echte boekenwurm? Of ben je blij met elke bladzijde die wordt gelezen? Ik geef je tips! Dit keer winters lezen in een warme trui én boeken over waarom we een warme trui moeten aantrekken.

Gelukkig, na een regenachtige start hebben we toch wat koud winterweer dit jaar. Lekker om op een koude of grauwe dag samen met een winters boek op de bank te kruipen. Met deze boeken is het meteen in winter.

Even droog? Gauw naar de bieb

Is het even lekker weer, haal dan een lekkere stapel winterse boeken: van sfeervolle prentenboeken tot toneelleesboeken, stoere informatieboeken en graphic novels (oplopend in leeftijd).

Razend populair

Samen op de bank eindeloos kijken in zoekboeken. Heel veel kinderen, ook wat oudere, zijn gek op zoekboeken. Aan de ene kant het competitieve spel van iets zoeken. Voor kinderen die al lezen - en dat misschien niet altijd leuk vinden - de ontspanning van ‘even geen letters’. En tegelijk leerzaam: goed voor de woordenschat als je het boek samen bekijkt en woorden benoemt. Ook kun je in sommige zoekboeken een groter verhaal ontdekken. En je leert heel gedetailleerd kijken en je concentreren op een boek. De Bibliotheek heeft heel veel leuke zoekboeken.

Vies weer? Dit kan vanuit je luie stoel

Echt even geen zin om door het slechte weer te gaan maar wel toe aan een nieuw boek? Voor kinderen van tot 10 hebben we de Voorleeshoek. De Voorleeshoek heeft een groot aanbod voorleesfilmpjes voor diverse leeftijden. Je vindt er prentenboeken en informatieve boeken, niet alleen in het Nederlands maar ook in het Engels, Marokkaans, Pools, Spaans, Syrisch en Turks.
En wil je thuis of tijdens een lange autorit even lekker voorgelezen worden zonder filmpje? Zet de app Online Bibliotheek op je telefoon en kies een luisterboek. Ook heel handig bij stress met pubers (‘Ik moet ineens volgende week een boek uit hebben. En het is uitgeleend.’)

Bijzondere verhalen voor 12+

De winter is misschien wel een mooi moment om eens echt in een boek te duiken en ook je wat ouderere kind (een stuk) voor te lezen. Even weg van hun mobiel met gewoon een boek.
Een schrijfster die indringende, vaak spannende boeken schrijft over maatschappelijke thema’s, bijvoorbeeld klimaat, is Marloes Morshuis. In het spannende tweeluik Quotum en Semper Sol stelt de wereldraad een quotum van een maximum aantal inwoners per land. De oplossing: slinkers, mensen die maar voor de helft meetellen. Semper Sol en Patroon zijn twee van de leestips voor de Jonge Jury 2023.

Warmetruiendag

We zetten allemaal al een poosje de verwarming wat lager en trekken een lekkere trui aan. En als je dat nog niet deed, dan toch zeker op Warmetruiendag, een dag waarop extra aandacht wordt gevraagd voor klimaatverandering. Als je met je kind een boek wil lezen over dit onderwerp, kijk dan eens in de kast met informatieboeken. Klimaat is een serieus onderwerp, maar er is zeker een boek dat bij de leeftijd van je kind past. En kinderen vinden het fijn om te lezen over welke kleine veranderingen zijzelf kunnen invoeren om een steentje bij te dragen.

Over Suzanne

Hoi, ik ben Suzanne en ik werk als Programmamaker Lezen bij de Bibliotheek. Ik woon in Haarlem met mijn man en twee zoons (14 en 16). Ik kom veel op basisscholen waar ik werk aan leesbevordering. Natuurlijk lees ik graag jeugdliteratuur. Ik geef trainingen met als thema leesplezier voor kinderen met leesproblemen. Handig voor thuis, want mijn zoons hebben dyslexie. Ze vinden het niet altijd leuk om een moeder te hebben die bij de bieb werkt en ík had best graag boekenwurmen gehad. Gelukkig vinden we toch manieren om mooie en spannende boeken te lezen of te luisteren.