Suzanne tipt: Voornemens & voorlezen

Gepubliceerd op: 7 januari 2022 11:00

suzanne tipt

Ben je blij met elke bladzijde die wordt gelezen? Of is jouw kind een echte boekenwurm? Ik geef je tips! Dit keer over voorlezen als leuk goed voornemen.

Het is januari! Tijd voor nieuwe voornemens? Mwah. Goede voornemens kunnen lastig zijn: méér van dit doen, minder van dat… Maar één voornemen is licht en vrolijk en vraagt alleen wat tijd en routine: voorlezen. Leuk voor degene die jij voorleest én voor jezelf.

Voorlezen

En wat lees je dan voor? Gewoon een leuk boek waar je allebei zin in hebt. Je kunt ook voor wat meer diepgang kiezen: een lastiger verhaal of een mooie schrijfstijl. De boeken die ik als voorleestip opneem hieronder zijn oplopend naar leeftijd. Onder elk kopje staat het boek voor de jongste kinderen dus als eerste. Wil je meer weten over het boek of wil je het lenen of reserveren? Klik dan op de boekcover voor meer informatie.

Bijzondere personages en verhalen

Voorlezen aan oudere kinderen

In januari wordt tijdens de Nationale Voorleesdagen traditiegetrouw veel aandacht besteed aan voorlezen. Die campagne richt zich op jonge kinderen tot 6 jaar. Maar stop zeker niet met voorlezen als een kind zelf leert lezen of ouder wordt. Blijf voorlezen! Een voordeel is: met voorlezen kun je andere boeken kiezen dan de boeken die je kind zelf leest. Spannende verhalen of boeken over serieuze onderwerpen.

Over vroeger

Veel kinderen vinden het heel leuk om over geschiedenis te lezen of voorgelezen te worden. Wat zijn dan leuke boeksuggesties? Kruip samen in de huid van Jakob, een jongen die opgroeit in de jaren 50. Als hij van huis naar school loopt moet hij langs zeven gevaren. Door een nieuwe vriendschap en uitdagingen in zijn leven wordt Jakob steeds moediger. Of lees het prachtige boek Koningskind voor dat genomineerd werd voor de Woutertje Pieterseprijs. Een heel spannend en meeslepend boek waar je als ouder ook echt van geniet.

Oorlog

Oorlog is een serieus thema, maar veel kinderen zijn er enorm in geïnteresseerd. Voor (jongere) kinderen is het thema vooral geschikt om voor te lezen, omdat je dan samen over het onderwerp kunt praten en kunt aftasten of het niet te heftig is voor je kind. Er zijn al boeken over de oorlog voor kinderen vanaf een jaar of 6.

Nog wat aanmoediging?

Dat voorlezen leuk en gezellig is en ontspanning en rust geeft voor het slapengaan is al reden genoeg om het regelmatig te doen. Het verbindt en versterkt de band tussen de voorlezer en het kind. Mocht je nog wat meer aanmoediging nodig hebben, dan lees je hier wat andere belangrijke voordelen:

• Voorlezen verrijkt: je ontdekt samen nieuwe werelden, culturen, plekken of een andere tijd.
  • Het bevordert de taalontwikkeling van kinderen, de woordenschat en daarmee het schoolsucces.
  • Voorlezen traint het concentratievermogen van kinderen.
  • Voorlezen vergroot het inlevingsvermogen van kinderen.
  • Voorlezen bevordert het leesplezier.

School

Als kind had ik een hekel aan spreekbeurten, ik kon er gerust tien dagen wakker van liggen. Misschien had het boek Zondag, maandag, sterrendag mij wel kunnen helpen in die tijd!
Het boek Vis in een boom gaat over een meisje van 12 dat steeds naar een andere school gaat omdat het allemaal niet lukt. En dán komt ze in de klas bij meester Daniël, die ziet hoe slim ze is. Een heel leuk, grappig en ontroerend boek over dyslexie. Echt een voorleesaanrader.

Doe het lekker zelf

‘Gaan wij dan ook weer meer voorlezen?’ vroeg mijn man. Eh, tja. Met grotere kinderen (12 en 14 jaar) is het lastiger, dat ervaar ik ook. Omdat onze bedtijden bijvoorbeeld niet meer zoveel verschillen. Toch doe ik het nog wel eens, bijvoorbeeld om in het verhaal te komen als ze een boek voor school moeten lezen. En natuurlijk omdat het nog steeds gezellig is. Ik leer weer nieuwe boeken kennen. (Wat dacht je van Confrontaties, het boek dat in 2021 de prijs Beste Boek voor Jongeren won!)

En als ik dan wil stoppen en ze zeggen: ‘Nee, nog één hoofdstuk, mam!’, dan denk ik: dit moet ik vaker doen. Een heel nieuw jaar ligt voor me om dit leuke voornemen vol te houden.

Over Suzanne

Hoi, ik ben Suzanne en ik werk bij de afdeling Educatie van de Bibliotheek. Ik woon in Haarlem met mijn man en twee zoons (12 en 14). Ik kom veel op basisscholen waar ik werk aan leesbevordering. Natuurlijk lees ik graag jeugdliteratuur. Ik hou me ook bezig met leesplezier voor kinderen met leesproblemen. Handig voor thuis, want mijn zoons hebben dyslexie. Ze vinden het niet altijd leuk om een moeder te hebben die bij de bieb werkt en ík had best graag boekenwurmen gehad. Gelukkig vinden we toch manieren om mooie en spannende boeken te lezen of te luisteren.