BiebPanel 2014-1: abonnementen en tarieven

BiebPanel.nl is een online onderzoeksplatform, speciaal ontwikkeld voor de bibliotheekbranche. Het voorziet deelnemende bibliotheken 4 x per jaar van actuele klantinformatie op allerlei voor de bibliotheek relevante gebieden. Inmiddels nemen 36 bibliotheken deel aan het panel. Met ruim 20.000 leden is het nu al één van de grootste klantenpanels van Nederland.

Biebpanel 2014-1: abonnementen en tarieven - Infographic

Onderzoek

In bovenstaande ‘infographic’ zie je de resultaten van het eerste Biebpanel-onderzoek van 2014 dat gehouden is van 11 t/m 31 maart 2014. Dit onderzoek gaat over het lidmaatschap van de bibliotheek met als onderwerpen onder andere:

• Lidmaatschap
  • Abonnementsvormen, tarieven en leenvoorwaarden.

Deelname aan dit onderzoek

Het totaal aantal deelnemers aan dit Panel bedroeg 15.116 (61%). Het aantal deelnemers aan het Biebpanel van de Bibliotheek Zuid-Kennemerland aan dit onderzoek bedroeg 382 respondenten (een respons van eveneens 61%). Hiermee is de respons even hoog als de respons van het totale BiebPanel en hoger dan het vorige onderzoek.

Thumbs up

BiebPanel leden in Zuid-Kennemerland zijn tevreden over hun abonnement!

• Het abonnement geeft waar voor het geld
  • Ook in de toekomst denken ze lid te blijven.
  • Bezorgservice
  • Positieve onderdelen huidige leenvoorwaarden:
  1. Gratis reserveren wanneer het emailadres bekend is
  2. Gratis 2 maal verlengen
  3. Langere uitleentermijn bij Comfort abonnement.
    Suggesties van de Biebpanel leden:

Gloeilamp
  • Gezinspas met aparte passen per gezinslid
  • Abonnement voor alle openbare bibliotheken: in juni 2014 is in de Tweede Kamer besloten dat er een landelijke Bibliotheekkaart komt. Invulling en uitvoering zijn afhankelijk van verdere besluitvorming.
  • Vriend van de Bibliotheek: inmiddels is het mogelijk om vriend te worden van de Bibliotheek Zuid-Kennemerland. Voor meer informatie kijk op: http://www.bibliotheekzuidkennemerland.nl/vriend
  • Vaker dan 2 maal kunnen verlengen tegen betaling.

In het totale Panel zien we verschillen in het belang tussen de leeftijdsgroepen. Zo is het tarief het meest belangrijk voor de jongste groep panelleden (16-35 jaar), terwijl het ontvangen van een online inleverattendering juist voor de oudste groep panelleden (65+) het vaakst van belang is.

Verdeling van de aan dit onderzoek deelnemende Biebpanelleden van de Bibliotheek Zuid-Kennemerland over de vestigingen.

Samenstelling van de aan dit onderzoek deelnemende Biebpanelleden van de Bibliotheek Zuid-Kennemerland naar leeftijd en geslacht.