Blog van een taalmaatje - Farhat komt er wel

Gepubliceerd op: 5 december 2022 10:32

Blog van een taalmaatje

Farhat, gevlucht uit Irak en nu student apothekersassistent, en Jikke, zijn taalmaatjes. Wekelijks praten ze een uurtje Nederlands bij een van hen thuis of buiten. Dit levert altijd leuke gespreksstof op.

“Ik heb een stageplek en ben echt opgelucht!”, zegt Farhat met een brede grijns. Ik ben natuurlijk hartstikke blij voor hem. Hij vertelt dat hij dit keer ook apotheken aangeschreven heeft die niet op de website met stagebedrijven van de opleiding staan. Hij stuurde alle apotheken in Haarlem de sollicitatiemail, die ik op zijn verzoek herschreven had. Hij had namelijk al 30 mails verstuurd met zijn eigen tekst en dit leidde helaas niet tot een stage. Tot zijn teleurstelling en verbazing vaak niet eens tot een reactie… Ik heb hem toen gerustgesteld en verteld dat dit helaas ook mijn ervaring is en dat het niks zei over zijn mail.

Bezuigen

De apotheker had hem woensdagavond gebeld en de volgende dag mocht hij al op gesprek komen. “Ze zei dat mijn Nederlands goed was! En ze kan me voor twee dagen gebruiken”, zegt Farhat glimmend. Ik vraag of ze hem ook gaat begeleiden, omdat het daar de vorige keer op stukliep. “Jawel, hoewel ze daar ook moeten…bezuigen.” Ik verbeter Farhat en suggereer dat dit voor hem als stagiair misschien juist een kans is. Hij zou namelijk wel wat meer stagedagen willen hebben.

Jij komt er wel!

Mijn taalmaatje is een echte doorzetter. Want al heeft hij zijn verplichte vakken nu gehaald, hij wil ook graag goede cijfers voor de twee resterende examens: Nederlands en Engels. Daarvoor heeft hij alleen een inspanningsverplichting. Een wát? Farhat legt me uit dat het voldoende is om het examen af te leggen en dat het cijfer niet meetelt.

“Maar ik wil goed cijfer halen omdat het op mijn diploma zal worden vermeld.” Prachtig Nederlands, zij het wat formeel en er ontbreekt nog een lidwoord. Maar Farhat is echt met sprongen vooruitgegaan. Deze juf is trots! Over de brief die ik voor hem aanpaste schreef hij me: “Hoi Jikke, hartstikke bedankt voor de moeite. Je hebt hem zo netjes opgesteld. Ik vraag me af of ik ooit zo'n sollicitatiebrief op kan stellen.”

Mijn enige mogelijke reactie recht uit het hart: “Wat een mooie, ook taalkundig perfecte, reactie. Jij komt er wel, Farhat!”

Over Jikke Kuiper

Jikke Kuiper is een Haarlemse illustrator. Eerdere taalplaatjes en andere illustraties vind je op www.jikkekuiper.com. Of volg Jikke op Instagram via https://www.instagram.com/jikkek

Nederlands leren in de Bibliotheek

Meer over Nederlands leren in de Bibliotheek